Czym się Zajmujesz?
16 listopada
2021
Kiedy rozmawiam z przedsiębiorcami, handlowcami, menedżerami, czy rekruterami, to niemal zawsze w tych rozmowach pada pytanie o to „czym się Zajmujesz” - nie jest istotne kto zapyta pierwszy, ale istotna jest treść odpowiedzi. Oprócz treści istotna też jest jej długość. Dzisiaj bowiem świat relacji sprzedażowych charakteryzuje skrót „PKS” - „Prosto, Konkretnie, Szybko”. No to zaczynamy… Czym się Zajmujesz?
Winda na ostatnie piętro
Odpowiedź może i łatwa, może i prosta, pewnie oczywista, ale… Powiedz to proszę teraz: czym się Zajmujesz? Już dawno temu nauczyłem się tzw. elevator pitch, czyli wystąpienia, które trwa 30-90 sekund (w zależności od tego, kto o tym rodzaju wystąpienia pisze), podczas którego Masz streścić to, co Robisz i przekonać rozmówcę do tego, by chciał z Tobą rozmawiać dalej. Genezą tego wystąpienia było przekonanie potencjalnego inwestora, jadącego windą na ostatnie piętro wysokiego biurowca, by zainwestował w… To, co Robisz. Jest jeszcze kilka innych wersji historycznych, ale pójdźmy dalej…
No dobrze, to teraz pytanie: Masz swoją elevator pitch, czyli tzw. przemowę w windzie? Masz taką przemowę, która pokazuje czym się Zajmujesz, a może nawet jeszcze to, kim Jesteś? Jeśli nie Masz, to niedobrze, bo w świecie „PKS” mało kto będzie miał czas, by posłuchać w skupieniu Twoich dłuższych wywodów. Jeśli Masz taką mowę, to świetnie! Ale to niestety stanowczo za mało, bowiem dzisiaj w tych windach na ostatnie piętra ludzie raczej rzadko rozmawiają…
Świat „instant”
I tu pojawia się wyzwanie dzisiejszych czasów - ale to zabrzmiało… Teraz tak na serio: czy jak jakaś strona internetowa lub aplikacja otwiera się w Twoim smartfonie dłużej niż „x” sekund, to nie Masz ochoty sprawdzić, czy z internetem wszystko dobrze lub określić jakimś ciekawym przymiotnikiem producenta Twojego smartfona…? Określ proszę „x” - czyli po ilu sekundach czekania na otwarcie strony Masz już tego czekania serdecznie dość? No właśnie. Żyjemy w świecie „instant” - mamy mieć tu, teraz, natychmiast. Zamiast randkować, mamy do tego aplikację… „Instant”. Zamiast szukać jakiegoś hasła w encyklopedii, odpalamy wyszukiwarkę w smartfonie… „Instant”. Mogę tak pisać w nieskończoność (i pewnie jeszcze kiedyś napiszę o tym więcej), ale wracając do tematu: nie ulega kwestii, że ta „winda na ostatnie piętro” się zmieniła… Na „instant”. Została tam przestrzeń na jeden komunikat, a nie na długie rozmowy (90 sekund, to dziś już „długo”).
Dla mnie takim wyzwaniem „instant” było nagranie reklamy mojej firmy, która ma trwać 6 sekund… Oglądasz YouTube? Ja sporo i dopiero po nagraniu moich treści zobaczyłem, że większość reklam na YouTube trwa 6 sekund… Ileż tam jest treści! Ale też jak wielkim wyzwaniem jest opowiedzieć w 6 sekund „czym się Zajmujesz” (Ty, czy Twoja firma). W dodatku zachęcić Widza do jakiejś akcji… Kup, Wejdź na stronę albo chociaż Zapamiętaj… Jak miałem nagrać tzw. setkę (czyli filmik trwający ok. 100 sekund), to już jako doświadczony mówca pomyślałem: „bułka z masłem”. Nawet 45 sekund wyszło mi zgrabnie… 20 sekund też wyszło OK… 15 sekund było już wyzwaniem, ale 6…?! Nad tym scenariuszem (tak, scenariuszem jednego zdania!) siedziałem najdłużej!
Sześć sekund robi różnicę…
Wiesz co… Od kiedy nagrałem tę „szóstkę”, to moje każde spotkanie handlowe naprawdę wygląda teraz inaczej! Przestawiłem swój umysł na przygotowanie treści „instant” do świata sprzedaży „PKS”. To niby tylko jedno zdanie… Uwierz mi: to AŻ jedno zdanie! Zaktualizowałem swój „system sprzedażowy” do współczesnego otoczenia. Droga od 90 sekund do 6 naprawdę wymaga zmiany podejścia i robi wielką różnicę… Zmiana od opowiadania do jednego zdania - Wchodzisz?
„Blogowy Protip” #3: Na pytanie „czym się Zajmujesz?”, Miej sześciosekundową odpowiedź.
Opowiadanie też się przyda… Ale dzisiaj, to jedno zdanie otwiera drzwi do windy na ostatnie piętro.
Jeśli Twoim zdaniem ten tekst zasługuje na udostępnienie w mediach społecznościowych, to nie Krępuj się - z góry Dziękuję za każde! Jeśli Chcesz mi coś powiedzieć po jego przeczytaniu, to Użyj zakładki „Twój Ruch” lub Napisz do mnie na LinkedIN. Jeśli z kolei Chcesz o czymś przeczytać na tym blogu, to… Już Wiesz jak mnie znaleźć.
Więcej artykułów
2022 / 03 / 11
Widoczny prezes, członkowie zarządu, czy szef departamentu – to zagadnienia, o których mówi się często przy okazji badań zaangażowania w dużych organizacjach. To też temat poruszany podczas szkoleń z zakresu szeroko pojętego przywództwa. Temat widoczności szefa nie jest jednak przypisany wyłącznie do dużych organizacji i ich prezesów... Z mojej praktyki wynika, że równie mocno [...]
2022 / 02 / 07
Kiedy odbywam pierwszą rozmowę z moim potencjalnym Klientem, lubię rozpocząć dyskusję od pytania: co musi się stać, żeby Twój Biznes był dwa razy większy…? Robię tak dlatego, że zarządzanie przedsiębiorstwem, ale i np. zespołem handlowców, to ciągłe balansowanie pomiędzy działaniami operacyjnymi (nazwijmy je „patrzeniem pod nogi”), a tworzeniem długofalowej strategii (ten obszar nazwijmy „patrzeniem [...]
2021 / 12 / 08
Nie jestem fanem mycia podłogi… Dobry początek ? Zawsze uciekałem od tej aktywności pod byle pretekstem, jednak co czasu… Aż poznałem pewien produkt. Rzecz będzie o innowacjach… Mop do mycia podłogi… Nie współpracuję z firmą Vileda, nie jestem influencerem, ale jestem po prostu po ogromnym wrażeniem ich niedawno wypuszczonego produktu: mopa „Vileda 1-2 [...]